Utcák, házak, zsidók
Száz évvel ezelőtt a főváros mikrokozmoszként sűrítette magába a magyarországi zsidó életformák, kultúrák és világnézetek sokaságát. Milyen volt a zsidó Budapest a századfordulón és a 20. század első felében?
Egy közösség ezer arca
1898. november 6-án, vasárnap, hamar sötétedett. Ha ezen a koraesti órán valaki elmerült a Király utca sűrű világában, a kóser mészárszékek, kisvendéglők, minden elképzelhető árut kínáló boltok zegzugos dzsungelében, és megállt a Kisdiófa utca sarkán, akkor hallhatta, ahogy a Purimball című jiddis komédia poénjai dörgő hahotát váltanak ki a Mandl Café értő közönségből. A Károly körút felé továbbsétálva a Holló utca sarkán talán megpillantotta a hazaigyekvő Kohn Sámuel Dohány utcai neológ főrabbit, hóna alatt a Zsidók története Magyarországon kéziratával. A járókelő haszidokkal is találkozhatott, akik kezükben szent könyvekkel, gyors léptekkel siettek valamelyik józsefvárosi imatermük felé. A Király utca és a Károly körút sarkán Reich Koppel tekintélyt parancsoló alakját vehette észre, amint az ortodox főrabbi belép az Orczy-ház monumentális tömbjének kapuján. A főváros reprezentatív sugárútján, az Andrássy úton miséről jövet talán Wahrmann René korzózott éppen férjével a Köröndnél. Azon túl pedig feltűntek a Herczog-palota fényei, amelynek elegáns termeiben ilyenkor már vacsorához terítettek.
Háború előtt
A főváros zsidóságának sokszínűsége a két világháború között is megmaradt. Neológok és ortodoxok egyaránt éltek Budapesten, bár az előbbiek lényegesen többen. Több tízezer keresztény vallású, de a később a zsidótörvények hatálya alá eső zsidó lakosa is volt a fővárosnak (1941-ben 37.931). A legfelsőbb politikai körökkel is jó kapcsolatokat ápoló dúsgazdag nagyiparos családok Andrássy úti és rózsadombi fényűző villái, az Újlipótvárosban élő szellemi szabadfoglalkozású elit tágas polgárlakásai, a kistisztviselők, kisiparosok, kiskereskedők erzsébetvárosi, körfolyosós házakban meghúzódó szerény hajlékai, és a Külső-Józsefvárosban élő piacosok lepusztult szobái jelezték, hogy Budapest hányféle otthont nyújt hányféle zsidónak.
Az ellenzéki város
A két világháború között a fővárosi önkormányzati választásokon a demokrata, liberális és baloldali pártok lényegesen sikeresebben szerepeltek, mint az országos megmérettetéseken. 1925-ben 54,4 százalékos többséget is szereztek. A jobboldali kormányzat csak adminisztratív eszközökkel tudta megakadályozni, hogy átvegyék a város vezetését. Ezek az erők hagyományosan népszerűek voltak a budapesti zsidók körében, így a városatyák között is szép számmal voltak zsidók. Ezt az állapotot szüntette meg az 1941: XIX. tc. Ez a jogszabály eltörölte a zsidónak minősülő székesfővárosi kerületi választmányi tagok megbízatását. Még azokra is vonatkozott a törvény, akik az 1939:IV. tc. (második zsidótörvény) értelmében egyébként kikerültek volna a zsidótörvények hatálya alól. Így 34 közgyűlési és 24 törvényhatósági bizottsági tagtól vonták meg mandátumát
A pesti hitközség
Az 1944-es német megszállás előestéjén a fővárosban körülbelül 200-220 ezer zsidó élt. Nagy többségük, több mint 160 ezer ember a neológ Pesti Izraelita Hitközség, a világ akkori egyik legnagyobb és leggazdagabb zsidó közösségéhez tartozott. Az 1280 alkalmazottat foglalkoztató, 3 elemi és 4 középiskolát, 40 egyesületet, 88 alapítványt működtető hitközség a 740 ágyas kórházhálózat és más szociális intézmények (vakok intézete, süketnémák intézete, idősek otthona, árvaházak) fenntartása mellett az ország legnagyobb Hevra Kadisáját is irányította. Élén Stern Samu udvari tanácsos, bankár állt.
Kapcsolódó anyagok (Related items)
- Utcák, házak, zsidók - képtár
- Zsinagógák a történelmi Magyarországon
- Az Orczy-ház helyének beépítése
- Újlipótváros
- A Sportuszoda átadása
- A zsidók Budapesten
- A gettóváros
- A budapesti kávéházak, mozik és mulatók hőskora
- Mit kaptunk a rómaiaktól? – zsidók a gazdaságban és kultúrában
- Zsinagógák a történelmi Magyarországon
- Rabbik
- Utcák, házak, zsidók - dokumentumok